ارتباط افزایش رستورانهای بیرون بر و فست فود با خطر ابتلا به دیابت

14 سپتامبر 2015- محققان استرالیایی نشان دادند درمناطقی با تعداد بالاتر فروشگاههای ارائه دهنده ی غذاهای فست فود و بیرون بر، نسبت به سوپرمارکت ها و فروشگاه های فروش سبزیجات و میوه جات تازه، شیوع دیابت نوع 2 بالاتر است.

دراین تحقیق، تعداد  فروشگاههای ارائه دهنده ی سبزیجات ، میوه جات، سوپر مارکتها وغذاهای بیرون بر و فست فود درفاصله ی 1.6کیلومتری از محل زندگی افراد بررسی گردید- برای پیمودن 1.6کیلومتر باید 15 تا 16 دقیقه  پیاده روی کرد.

نتایج این تحقیق نشان داد درمناطقی که نسبت فروشگاههای بیرون بر به سوپر مارکتها و سبزی فروشیها 3 به یک است، شیوع دیابت نوع 2 بالاتر می باشد.

 پژوهشگر ارشد این تحقیق دکتر Astell-Burtاز دانشگاه سیدنی غربی می گوید: انتخاب شیوه ی زندگی سالم  برای همه ی افراد ساده نیست، برای افرادیکه از کار سخت  روزانه  به خانه بر می گردند، پیدا کردن یک فروشگاه غذایی خوب، برای تهیه ی مواد غذایی سالم، بسیار سخت تر از فراهم  کردن غذایی ارزان و راحت  از فروشگاه های فست فود و بیرون بر است، این مشکلی است که باید راه حلی برای آن یافت.

نتایج این مطالعه مشابه با مطالعه ای است که درسال 2014 دردانشگاه لیکستر در بریتانیا انجام شد، در آن  مطالعه پژوهشگران نشان دادند تعداد فروشگاه های ارائه دهنده ی fast foodدرمناطق فقیر نشین شهر بیشتر است و این موضوع با افزایش نرخ ابتلا این افراد به دیابت نوع 2 در ارتباط است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/high-ratio-of-takeaway-shops-linked-with-higher-rates-of-type-2-diabetes-97693677.html